Szakmai​ ​ tanulmányút​ ​ –​ ​ Prága

A Zielinski Szilárd Építőmérnöki Szakkollégium szeptember 8-10. között tanulmányutat szervezett a csehországi Prága városába. A háromnapos út során 15 tagnak (illetve jelöltnek) sikerült​​ eljutnia​​ Csehország​​ fővárosába.

A túra egy hétórás vonatutat követen kezdődött Prága Főpályaudvarán. A pályaudvart 1871-ben adták át, majd 2006 és 2012 között átesett egy jelentősebb rekonstrukción, így ottlétünkkor​​ tökéletes​​ állapotban​​ láthattuk​​ a​ ​ szegecselt​ ​ acélszerkezetet.

IMG 7232

1.​​ ábra:​​ A​​ pályaudvar​​ alulról​​ fotózva. Fotó:​​ Borbély​​ Hunor

Ezután némi sétát követően elfoglaltuk a szállásunkat, majd elindultunk felfedezni a Cseh Tudományegyetem kampuszát. Az egyetemi parkot végigjárva megnéztük a könyvtárépületet, valamint belülről is megtekintettük az Építő- és Építészmérnöki Karok épületeit. Utóbbi épületben épp egy szakmai konferencia zajlott, így lehetőségünk nyílt hozzánk hasonló fiatalokkal​​ is​​ megismerkedni.

IMG 0317

2.​​ ábra:​​ Csoportkép​​ az​​ Építőmérnöki​​ Kar​​ előtt.. Fotó:​​ Bódi​​ Sarolta

Az egyetem meglátogatása után az óváros felé vettük az irányt. A naplemente megtekintését követően egy hangulatos étteremben vacsoráztunk meg, majd tovább barangoltunk a kivilágított homlokzatú épületek között. Az estét egy eldugott sikátor végén található kerthelyiségben​ ​ fejeztük​​ be,​​ ahol​​ megkóstoltuk​​ a​ ​ helyi​​ sörkülönlegességeket.

Másnap felkelve első utunk a prágai várba és a Hradzsin nevű városrészbe vezetett. Prága legrégebben lakott városnegyede az 1320-as években alakult ki a vár szolgaszemélyzetének lakhelyéül. A várfallal kerített, közel 600 méter hosszú terület Európa legnagyobb várkomplexumát foglalja magába, mely közepén helyezkedik el a Szent György-bazilika. A csapat vállalkozóbb lelkületű tagjai közösen mászták meg a többszáz lépcsőből álló harangtornyot, hogy a tetejéről gyönyörködhessenek a város látképében. A torony harangjai az évek során átestek pár felújításon, de az eredeti fafödém egy része még most is megtekinthető​​ a​​ toronymászás​​ közben.

IMG 5587

3.​​ ábra:​​ Kilátás​​ a​​ bazilika​​ tornyából.​​ Jobbra​​ a​​ Károly-híd,​​ előtte​​ a​​ Várnegyed. Fotó:​​ Bogár​​ Márió

A Várnegyedet magunk mögött hagyva leereszkedtünk a Moldva partjára, majd kerestünk egy hangulatos​​ vendéglőt,​​ hogy​​ megkóstoljuk​​ a​​ cseh​ ​ konyha​ ​ különlegességeit.

Ebéd után belecsöppenve a turisták forgatagába végigsétáltunk a híres Károly-hídon, majd tovább sétálva a folyó partján megnéztük a város egyik jelképének számító „Táncoló házakat”. A régi paloták közé beékelődött modern épület homlokzatán túl a szerkezet erőjátéka is figyelemreméltó volt, többünk között komoly vita alakult ki az egyes szerkezeti részek​​ kialakítását​​ illetően.

IMG 5662

4.​​ ábra:​​ "Táncoló​​ házak." Fotó:​​ Bogár​​ Márió

A nap zárásaként metróval elmentünk Prága legfiatalabb és legmodernebb hídjához, a Trója-hídhoz. A 2014-ben átadott híd villamos, autós és gyalogos forgalmat is kiszolgál. Alaposan​​ körbejárva​​ a​​ szerkezetet​​ közösen​​ elemeztük​​ ki​ ​ a​ ​ híd​​ tartószerkezeti​​ rendszerét.

Második és egyben utolsó esténket a belváros szívében töltöttük el, több híres bárba is eljutottunk​​ az​​ éjszaka​​ folyamán. Utolsó délelőttünket a szállás elhagyásával és a pályaudvar melletti utcák felfedezésével zártuk. A háromnapos út végén fáradtan, de rengeteg új élményt szerezve érkeztünk meg a Keleti​​ Pályaudvarra. Az egész csoport nevében is köszönjük a Hallgatói Szolgáltatási Igazgatóságnak, hogy lehetővé​​ tette​​ számunkra​​ a​​ tanulmányutat.

Honti Bálint
Szerkezetépítő tagozat

A tagozati ülések helye és ideje: